søndag 23. desember 2012

Restaurering av oldemors gamle teppe .)

Dette teppet er sydd av kjoler fra 2 generasjoner og arbeidet er gjort av min oldemor Sigrid som jeg er oppkalt etter. Jeg fikk i høst i oppdrag og restaurere det og erstatte ødelagte biter med kjolestoff fra den tredje generasjon. Oppdraget var både morsomt og krevende på samme tid. Utfordringen var at før i tiden brukte de saks istedet for rullekniv, og da ble ikke bitene så jevne som de blir med dagens skjæring. I tillegg til at jeg gjorde veldig dumt i å velge bomullstoff til ramme og bakstoff. Jeg burde ha brukt jersey istedet, så hadde det strekte seg likedan som teppet under sying. Resultatet ble at "rammen" virker større enn selve teppet og rynker seg når det ligger flatt. Hvis jeg ser bort ifra dette, så ble jeg fornøyd med resultatet. Slik det var kunne det ikke brukes ,og nå er det vattert og vrangsydd. Med andre ord et stødig teppe som vil holde i flere år til :)

Kan nå på julaften oppdatere historien med at eieren fikk se det ferdige produktet for første gang i dag ,og hun ble veldig rørt. Tørket tårer fra første stund og var kjempefornøyd ,og da følte jeg at resultatet ble bra likevel til tross for en noe ujevn ramme:)))


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar