For en del år siden lagde vi kranser i husflidslaget som vi solgte. Jeg fant igjen mønstret her om dagen, det er fra et juleblad. Den er strikket som en lang remse med flette i midten. På denne er det brukt 14 masker rettstrikk, 2 vrang, 8 rett, 2 vrang og 14 rett. De 8 midterste strikkes som flette hver 8. omgang. Jeg hadde en stor halmkrans inni denne gangen. Jeg strikket i dobbel tråd Finull, men her kan du bruke hvilket garn som helst. Vams og Fritidsgarn er også veldig fint. Sy den sammen i kortendene. Jeg vasker kranser før bruk på ullprogram. Man kan tove den også, men da må du ta høyde for det på lengden av remsen. Mål omkretsen på kransen, og legg til en del om du skal tove den. Jeg pyntet på med et mosehjerte lagd etter pepperkakeform, tørka appelsinskive, klorbleket kongler og litt einer fra hagen. Som oppheng brukte jeg skinn som jeg tok hull i med hulltang, men her kan du bruke tau, sløyfe e.l. Fremgangsmåten på alt kommer under. Lykke til, om du også vil prøve. Selve kransen kan brukes i flere år.
Jeg har i mange år jobbet med ulike teknikker innen husflid, kunst og håndverk. Det meste av det jeg maler, tegner og syr er for salg. Resten er stort sett til eget og familiens bruk, om det ikke står noe annet.
tirsdag 29. november 2022
torsdag 30. desember 2021
Spisebrikker
Favorittnissen min med supertynne ben stod modell da jeg skulle lage nye spisebrikker til jul.De forrige var 14 år gamle,så fant ut at det var på høy tid med nye.
#spisebrikker#notrendy #patchwork #patchworkchristmas
lørdag 2. januar 2021
Fuglemat
Hjemmelagde meiseboller i juletreet, som får stå ute etter en ukes innetjeneste. Pynten inne var litt mer glorete enn fuglematen det nå er pyntet med, men både vi og småfuglene setter pris på at det fremdeles gjør stor nytte for seg.
lørdag 19. desember 2020
mandag 9. november 2020
Nye brikker til advent og jul
Vi har kjøpt nye møbler til stuen og kastet ut salongbordet. Det vil si at den vakre linduken ikke kommer på bordet i år. Vi har nå to små bord som kan settes ved siden av hverandre. De har 3 kanter , og det er ikke så mye annet enn brikker som passer på dem.
Min advent har med årene blitt hvit. Det har bare blitt sånn, og jeg tror det kommer av at jeg pleier å ha hvite lys og svibler.
Julen har hatt en tendens til å være rød, hvit og grå, så det er nok ikke tilfeldig at jeg falt for dette stoffet.
lørdag 7. november 2020
Juekulenisselue
Denne oppskriften finnes i barnestørrelse, men jeg endret til voksenstørrelse. Den er strikket i Sandnes Merinoull. Teknikken med boblene kalles også «sjømannsbobler». Det ligger instruksvideoer bla. På YouTube.



























































