Viser innlegg med etiketten Gjenbruk & redesign. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten Gjenbruk & redesign. Vis alle innlegg

mandag 13. april 2020

Gjenbruk av kaffeposer



Måtte teste søm av kaffeposer og det fungerte fint. Posene er veldig sterke og det går helt  fint å sy i dem. 





Forkle i retrostil


Fikk en gammel duk av en dame.Den skulle kastes, men jeg synes fargene var så utrolig fine. Den var like hel, så det ble derfor sydd 2 stk forkle av den i stedet.


søndag 19. januar 2020

Ipad mappe/etui

På ungdomsskole, hvor jeg jobber, har vi hvert  år noen dager med kulturverksted . Gruppen som heter Redesign  skal lage seg Ipad mappe, og på modellen er det brukt dongeribukse og et dyntrekk.

lørdag 6. februar 2016

søndag 24. januar 2016

Redesignvest i dongeri

En syalong førte til denne vesten som er rester av gamle dongeribukser. Jeg har fått totalforbud av ungene om å bruke den.... :D

søndag 23. desember 2012

Restaurering av oldemors gamle teppe .)

Dette teppet er sydd av kjoler fra 2 generasjoner og arbeidet er gjort av min oldemor Sigrid som jeg er oppkalt etter. Jeg fikk i høst i oppdrag og restaurere det og erstatte ødelagte biter med kjolestoff fra den tredje generasjon. Oppdraget var både morsomt og krevende på samme tid. Utfordringen var at før i tiden brukte de saks istedet for rullekniv, og da ble ikke bitene så jevne som de blir med dagens skjæring. I tillegg til at jeg gjorde veldig dumt i å velge bomullstoff til ramme og bakstoff. Jeg burde ha brukt jersey istedet, så hadde det strekte seg likedan som teppet under sying. Resultatet ble at "rammen" virker større enn selve teppet og rynker seg når det ligger flatt. Hvis jeg ser bort ifra dette, så ble jeg fornøyd med resultatet. Slik det var kunne det ikke brukes ,og nå er det vattert og vrangsydd. Med andre ord et stødig teppe som vil holde i flere år til :)

Kan nå på julaften oppdatere historien med at eieren fikk se det ferdige produktet for første gang i dag ,og hun ble veldig rørt. Tørket tårer fra første stund og var kjempefornøyd ,og da følte jeg at resultatet ble bra likevel til tross for en noe ujevn ramme:)))


søndag 13. mai 2012

Hårstrikk, gjenbruk av ullsokker


Hårstikk med pynt!
Her har jeg vært preget av gjenbruksideer. De er lagt av overtøvde ullprodukter. Så nå har de fine sokkene til lissmor blitt til et hårstrikk istedet. Jeg som var så lei meg for at jeg ødela de, og så endte de heldigvis ikke i søpla.De måtte bare vente til jeg kom på noe lurt. Jeg begynte med å sy ett i stoff , men det var litt pirkete, og det var da jeg fikk ideen om å klippe istykker disse tova vottene og sokkene jeg hadde liggende . Eieren av den nye hårpynten var iallefall storfornøyd :)