tirsdag 29. november 2022

Strikket vinterkrans

  For en del år siden lagde vi kranser i husflidslaget som vi solgte. Jeg fant igjen mønstret her om dagen, det er fra et juleblad. Den er strikket som en lang remse med flette i midten. På denne er det brukt 14 masker rettstrikk, 2 vrang, 8 rett, 2 vrang og 14 rett.  De 8 midterste strikkes som flette hver 8. omgang. Jeg hadde en stor halmkrans inni denne gangen. Jeg strikket i dobbel tråd Finull, men her kan du bruke hvilket garn som helst. Vams og Fritidsgarn er også veldig fint. Sy den sammen i kortendene. Jeg vasker kranser før bruk på ullprogram. Man kan tove den også, men da må du ta høyde for det på lengden av remsen. Mål omkretsen på kransen, og legg til en del om du skal tove den. Jeg pyntet på med et mosehjerte lagd etter pepperkakeform, tørka appelsinskive, klorbleket kongler og litt einer fra hagen. Som oppheng brukte jeg skinn som jeg tok hull i med hulltang, men her kan du bruke tau, sløyfe e.l. Fremgangsmåten på alt kommer under. Lykke til, om du også vil prøve. Selve kransen kan brukes i flere år. 
































Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar